Munka közben vagy munka után – alkohol nélkül

47 Views 0 Liked

Évtizedeken át az alkohol a vállalati élet része volt: péntek esti italok, karácsonyi partik, csapatépítők.
De ahogy más közösségekben is, mostanra azok is hangot kaptak, akik sosem érezték magukat jól ebben a „kötelező jókedvben”.
A kérdés ma már nem az, hogy „miért ne igyunk egyet, hogy kiengedjük a gőzt?”, hanem inkább az, hogy „hogyan kapcsolódhatnánk őszintébben egymáshoz?”

És ez a kérdés nagyon is időszerű.
A munkahelyek egyre több generációt ölelnek át, az életkorral együtt pedig jönnek a kulturális különbségek is.
Ráadásul egyre több kolléga érkezik külföldről, és a home office is inkább az elszigetelődést, mintsem az integrációt erősíti.
Ez együtt tökéletes vihar ahhoz, hogy végre több befogadó vállalati szabályra és kultúrára legyen szükség.


?? Nézzük a briteket példaként

Az Egyesült Királyságot sokan Európa egyik legalkoholosabb nemzetének tartják – mégis, ők azok, akik már változtatnak.
A WHO adatai szerint Magyarországon 2010-ben átlagosan 12,1 liter tiszta alkohol jutott egy főre, 2016-ra ez 11,4 literre csökkent, míg az Egyesült Királyságban 9,8 liter körül alakult.
(Források: WHO országprofil; CIA World Factbook)

Szóval igen, a magyarok isznak. De alig többet, mint a britek.
A „mi túl sokat iszunk, hogy ez nálunk működjön” kifogás így már nem áll meg – főleg, ha azok, akik többet ittak, ma már ők járnak elöl a változásban.
Nézzük hát, ők mit csinálnak másként.


? Újratervezni a közösségi életet

A brit cégek ugyanazzal a problémával néznek szembe, mint bárki más: hogyan lehet összetartó közösséget építeni úgy, hogy mindenki jól érezze magát?
Egyre több vállalat ismeri fel, hogy az ivás nem feltétele a jó csapatnak.
Olyan cégek, mint a Carnivore Club vagy a Battlbox, már tudatosan alkoholmentes eseményeket és munkahelyi kultúrát építenek ki – ez pedig jól mutatja, hogy a „jó hangulat” és az alkohol nem feltétlen jár kéz a kézben.
(onlinebusinessstartup.co.uk)

És az adatok is ezt támasztják alá.
Az International Alliance for Responsible Drinking (IARD) friss kutatása szerint:

„A vállalatvezetők több mint egynegyede (28%) szerint a nem ivó munkatársakat is befogadó események kulcsfontosságúak a többgenerációs munkahelyi kultúra építésében, de mindössze 21%-uk rendelkezik bármilyen alkoholhasználati irányelvvel.”
(Forrás: IARD jelentés, 17. oldal)

Ez a változás világszintű, és leginkább a többgenerációs együttműködés hajtja: a fiatalabbak kevesebbet isznak, az idősebbek egészségügyi okokból mérsékelnek, a cégek pedig kezdik megérteni, hogy az igazi befogadás mindkettőt támogatja.


? Kis lépés, nagy hatás

Miért ne kezdhetnénk el itthon is apró változtatásokkal?
Egy egyszerű ötlet: tartsunk 0.0%-os borokat a hűtőben az informális megbeszélésekhez.

Ha régen a „kávégép melletti” beszélgetésekből születtek az ötletek, miért ne lehetne most egy alkoholmentes bor a katalizátor?
A kávézásnak is megvannak a korlátai – napszak, energia, szorongás.
Egy könnyű, elegáns pohár bor viszont felállítja az embereket, megindítja a beszélgetést, és újra összekapcsolja a kollégákat.

Ha a cég egy híres borvidékről származik, jó eséllyel találunk nálunk olyan palackot, ami onnan jön – elegáns, egészséges, és bármelyik kedd délután felbontható.

A bor a kultúránk része, és szeretjük.
Csak épp a vállalati kultúrának nincs szüksége az alkoholra.

Milyen gyökerei vannak a cégének?

Oszták alkoholmentes boraink

Francia alkoholmentes boraink

Német alkoholmentes boraink

Olasz alkoholmentes boraink

Spanyol alkoholmentes boraink

Leave a comment

Log in to post comments